answer-box

Ramka odpowiedzi w Google tuż nad pozycją TOP1, a pod ewentualnymi reklamami, to stosunkowo nowy element w wyszukiwarce Google. Pojawia się on przy wprowadzanych frazach w typie pytań, a Google w ten sposób stara się dostarczyć szybkiej informacji swoim użytkownikom. Ramka jest bardzo dobrze widoczna, a znalezienie się w niej daje wiele profitów. W tym tekście opisujemy dokładnie, czym jest ramka odpowiedzi, jakie korzyści daje znalezienie się w niej, oraz co zrobić, aby nasza strona wyświetlała się w takiej ramce, gdy zostanie zadane pytanie tematyczne w Google.

Czym jest Answer Box?

Answer Box to ramka odpowiedzi, która pojawia się tuż nad pierwszym wynikiem wyszukiwania organicznego oraz tuż pod ostatnią płatną reklamą. Jest to tzw. pozycja 0. Ramka odpowiedzi wyświetla się obecnie przy około co dziesiątym wyniku, choć zależy to od rodzaju wyszukiwania. Google stworzyło answer boxy, aby udzielać użytkownikom szybkich odpowiedzi na ich pytania bez konieczności przechodzenia na strony internetowe. Najczęściej ta forma odpowiedzi pojawi się, gdy pytania, jakie wprowadzane do wyszukiwarki należą do grupy — jak, kiedy, gdzie itp. czyli takie, na które łatwo udzielić prostej i zwięzłej odpowiedzi. Google samodzielnie indeksując witrynę ocenia również strony pod kątem potencjalnego wyświetlania w answer boxie. Gdy przy konkretnym pytaniu znajdzie w swoim indeksie witrynę, która spełni wymagania (o tym, jak znaleźć się w ramce odpowiedzi w ostatnim akapicie) wyświetla oprócz standardowej listy wyników wyszukiwania, również ramkę odpowiedzi.

Sam answer box to ramka, w której znajdują się trzy elementy. Pierwszym jest wycinek tekstu, który pochodzi z danej strony internetowej. Ma on zwykle kilku zdań. Drugim elementem jest tytuł strony, z której pochodzi wycinek, a trzecim link do witryny. Sama ramka jest wielkości jednego — dwóch wyników wyszukiwania i może przypominać nieco rozszerzony wynik wyszukiwania.

Dlaczego warto się znaleźć w Answer Boxie?

W ramce odpowiedzi warto znaleźć się z kilku powodów. Pierwszym jest oczywiście większe zainteresowanie stroną internetową i możliwość wyeksponowania witryny na wysokiej pozycji. Jeśli nasza witryna będzie pojawiała się na pozycji 0 w Google, z pewnością wiele osób przyjedzie na nią oraz skorzysta również z innych podstron. To przełoży się na większy ruch organiczny oraz możliwość uzyskania większej ilości regularnych użytkowników. Wyeksponowanie witryny w takim miejscu z pewnością przykuwa uwagę nie gorzej niż wynik TOP1, a często nawet mocniej. Pojawianie się w takiej ramce ma zatem konkretne wymierne korzyści odnośnie ruchu organicznego.

Kolejnym powodem, dla którego warto zadbać i zoptymalizować w taki sposób swoją stronę internetową jest kwestia wizerunkowa. Użytkownicy Google ufają marce, wybierając kolejno strony z hierarchii. Jeśli nasza witryna będzie znajdowała się w wyeksponowanej ramce, z pewnością przełoży się to na zaufanie użytkowników do strony. Kwestia wizerunkowa jest ważna, szczególnie jeśli prowadzimy markę i zależy nam na nawiązywaniu relacji z klientami.

Samo dostosowanie strony internetowej w taki sposób, aby pojawiała się ona w answer boxie nie jest trudne technicznie  czy czasochłonne. Jak zwiększyć swoją szansę na obecność w okienku, piszemy w akapicie "Co zrobić, aby znaleźć się w ramce odpowiedzi?" 

Potencjalny minus

Pewnego rodzaju minusem znalezienia się w ramce odpowiedzi jest fakt, iż osoby, które zapoznają się z naszą krótką odpowiedzią na pytanie, nie wejdzie już na naszą witrynę internetową. Ogólnie jest to jednak połowicznie prawdziwe zdanie, gdyż wiele osób odwiedza witrynę, mimo poznania ogólnej odpowiedzi, w poszukiwaniu dalszych informacji. Osoby takie są ciekawe dokładniejszych danych, klarowna odpowiedź w ramce zachęca je do wizyty. Przekłada się to na wybranie właśnie naszej strony i wejście na nią, a nie na strony np. TOP1, TOP2 itd.

Biorąc zatem pod uwagę fakt, że będziemy wyświetlani na najwyższej pozycji w centralnym miejscu, rekompensata jest na tyle duża, że minus ten nie jest uciążliwy.

Co zrobić, aby znaleźć się w ramce odpowiedzi?

Obecnie ramka odpowiedzi wyświetlana jest przy ok. co dziesiątym wyniku wyszukiwania. Ogólnie nie ma jednej odpowiedzi na pytanie, co zrobić, aby znajdować się regularnie w answer boxie, ale informacje zbierane przez specjalistów na podstawie doświadczeń, mogą nieco ukierunkować nasze działania i zwiększać takie prawdopodobieństwo.

Z pewnością większość wyników wyświetlanych w ramce odpowiedzi podchodzi ze stron z TOP10 danej kategorii czy hasła, więc pierwszym czynnikiem jest ogólne odpowiednie wypozycjonowanie strony internetowej. Choć nie musi być ona na czołowych pozycjach, warto by była wysoko.

Drugim i najważniejszym elementem dostosowania witryny pod kątem ramki odpowiedzi jest zaprezentowanie tekstu na stronie internetowej w odpowiedni sposób. Warto, aby tekst był podzielony na akapity z nagłówkami H2. Każdy nagłówek powinien mieć formę pytania, jakie może paść w wyszukiwarce Google i zawierać odpowiednie frazy. Pierwsze wyrazy nowego akapitu powinny zawierać odpowiedzi na dane pytanie postawione w nagłówku. Same akapity mogą być krótkie, ale powinny być treściwie i jasno przedstawiać dane zagadnienie.

Sam tekst na stronie powinien być odpowiednio sformatowany tj. posiadać pogrubienia, wypunktowania. Takie elementy są wbrew pozorom rozpoznawane przez Google i pozytywnie wpływają na ocenę robotów indeksujących. Dobrym sposobem na przedstawienie informacji jest też stworzenie sekcji FAQ, która będzie publikowana na stronie internetowej. Krótkie pytania i odwiedzi są mile widziane przez Google. Elementem, na który powinniśmy zwrócić uwagę chcąc znajdować się w answer boxie jest dobór fraz i dodawanie odpowiednich słów kluczowych. Będą to frazy typu — jak, kiedy, gdzie itd. Warto też dobierać odpowiedni styl publikowania np. poradnikowy, tutorialowy czy case study. Same treści muszą być wysokiej jakości i wpisywać się w ogólne zalecenia Google, co do ich tworzenia.

Podpowiedź: Jeśli rywalizujemy w danej kategorii z innymi stronami internetowymi i serwisami, zdecydowanie warto analizować je pod kątem konkurencyjności. Należy w takim wypadku sprawdzać długość treści na nich, dobór fraz i słów kluczowych czy tematyk, aby móc stworzyć lepsze jakościowo teksty.